BLOG:
Archislužba byla v Portugalsku!

Po třech měsících jsme se dostali k sepsání postřehů o naší cestě po Portugalsku.

Žádný túry pustinou – jsme přece architekti. Na druhou stranu - žádná válečka u moře – jsme přece architekti a navíc byl říjen. Zkrátka tři týdny mezi Portem, údolím řeky Douro a Lisabonem. Tři týdny po ose architekt Alvaro Siza – Portské víno – architekt Souto De Moura.

Základní pojmy na vysvětlenou:
Alvaro Siza – nejznámější portugalský architekt (83 let), nositel nobelovky za architekturu (Pritzker Prize 1992)
Portské víno – víno zesílené vinnou pálenkou, z hroznů z údolí řeky Douro; nejlépe chutná v říjnu v Portugalsku
Souto De Moura – druhý nejznámější portugalský architekt (64 let), žák Alvara Sizy, oba žijí v Portu
Porto – druhé největší město země při ústí řeky Douro do moře, působiště architektů Sizy i Souto De Moury
údolí Douro – malebný kraj podél řeky Douro, svahy s převýšením až 400 m jsou pokryté vinicemi
Lisabon – hlavní a největší město, jsou tam stavby také arch. Sizy i Souto De Moury, portské tam chutná také výborně 

Portugalsko a Česká republika
Portugalsko. 92 000 km2.  10,5 miliónů obyvatel.  HDP/obyvatele: 21 960 $. Spojení s celým světem zajišťuje Atlantik.

Česko. 78 000 km2.  10,5 miliónů obyvatel.  HDP/obyvatele: 20 995 $. Spojení se světem zajišťují především tunely do daňových rájů.

 

 

Cestu jsme zahájili pěti dny v Portu. Centrum města má řeku, dvoupatrový most a strmé ulice na svazích s výhledy.

mapa: ateljekartan.com

 

Nejznámější moderní stavbou města je Casa da Música – koncetní síň s hlavním sálem pro 1250 posluchačů. Barák s výborným konceptem, pozvedající (společensky, ekonomicky…) celé své okolí. Rem Koolhaas udělal sál na obdélném půdoryse, propojený dvěma velkými okny s okolím, což ho teda stálo hodně úsilí při vyřešení akustiky.

Více o domě zde: http://www.archdaily.com/619294/casa-da-musica-oma

Proč ještě v Brně nestojí nová Filharmonie?
a)  Protože ji ještě nemá ani Praha
b)  Protože je výnosnější dotovat soláry a řepku než filharmonie
c)  V klidu, už se začaly kopat garáže.

 

Srovnání Porta s Brnem (obě jsou to města č. 2 v zemi) se nabízí i třeba v koncepci hromadné dopravy. V Portu už mají vybudovaný tramvajový diametr (kterému ale říkají metro). Rychlá tramvaj, spojující stadion FC Porto a letiště, v centru zajíždí pod zem. Koncepci i podzemní stanice dělali ti nejvýznamnější místní architekti v čele se Souto De Mourou.

 

Stará tramvajová linka podél Doura byla ponechána, historické vozy se staly atrakcí a povrch tratě slouží také jako frekventovaná cyklostezka. 

 

Prostředí místní Fakulty architektury je jedno z nejhezčích na světě. Neokázalé, využívající výhod pozemku a stírající negativa parcely. Samostatnou kapitolou je pavilón s pěti ateliéry - Pavilhao Carlos Ramos – navržený Alvarem Sizou, který zde také učil. Ateliéry poskytují klid na práci i pocit pospolitosti, vědomí společného údělu. 

 

 

Oproti papírovým předpokladům bylo první dny v Portu docela studeno a chladno (přes den kolem 14°C), ale cyklovyjížďka k větrnému Atlantiku stála za to. Cíl: Matosinhos [čte se asi nějak jako matušiňuš], rodné městečko Alvara Sizy, kde ve svých 28 letech navrhl pobřežní koupák.

 

Piscina das Marés – městské koupaliště ze 60. let přímo na břehu Atlantiku (od roku 2006 národní kulturní památka). Jedno z nejhezčích koupališť na světě. Většina koupališť u nás je vybavena barevným tobogánem, vřískajícíííím ráááádiem a pachem přepáleného oleje z hranolků. Některá jsou ale jiná - třeba v Tišnově u Brna při rekonstrukci koupaliště jsme se snažili využít jeho jedinečné polohy v nivě řeky Svratky a udělat jeho atmosféru trochu jiným způsobem..

Zkuste v létě zajet na trochu jiné koupáky:
a)  Skvělý biotop v Honěticích u Kroměříže (architekti Přikryl+Prokš)
b)  Krásný areál v Sazovicích u Zlína (arch. Pavel Mudřík)
c)  A koupaliště v Tišnově - bazén pod vzrostlými stromy: bazén 50 m, vstupné 50 Kč.

 

Braga – tržnice a stadion
Po cestě z Porta do údolí řeky Douro jsme se zastavili v městě Braga. Sídlo arcibiskupa (skvělá barokní architektura). Poté bylo město protěžováno během autoritářské vlády premiéra Salazara (příšerné domy a úpravy města z 60. let 20. století).
Skvělou stavbou je drobná městská tržnice, kterou postavil v 80. letech architekt Souto De Moura. A poté, co přestala sloužit, ji na přelomu tisíciletí měl možnost přestavět na uměleckou školu pro děti (takovou lidušku). Ponechal obvodové zdi a železobetonové sloupy skeletu původní tržnice a vytvořil tak vnitřní svět školy uprostřed rušné čtvrti. Paměť místa v praxi.

 

 

Nejslavnější moderní stavbou města je ale fotbalový stadion FC Braga, postavený pro Euro 2004. Stadion pro 35.000 diváků u skalnatého svahu má dvě strmé tribuny podél delších stran a skvělou atmosféru. Bohužel ale, po pouhých dvou zápasech ve skupině Eura, zůstává jeho kapacita docela nevyužita… 

 

 

Z města Braga míříme přes pár krásných kostelů a klášterů do údolí Doura, kde právě probíhá vinobraní. 

Santo Tirso – přístavba muzea ke klášteru Sao Bento (architekti A.S. a S. D. M.) 

 

Marco de Canaveses – kostel Santa Maria (architekt Alvaro Siza)

 

Údolí Douro
Co napsat o této kulturní krajině a o místním červeném víně, aby s náma ještě promluvili naši známí vinaři z jižní Moravy? Zkrátka, jeďte tam! My zažili nádherný říjen a vinobraní. Fakt nejezděte během léta, čím více do vnitrozemí, tím větší horko a sucho.

 

 

Atlantik.

Z vnitrozemí jsme pokračovali k pobřeží a podél oceánu k jihu. 

Jsme suchozemský ateliér, takže smysly byly pokaždé zjitřené. Byl říjen, na plážích podél bouřícího oceánu jsme byli jen my. A párkrát ještě nějací suchozemští Rakušáci…

 

 

 

Stavili jsme se také ve starobylém městě Coimbra, s nejstarší univerzitou v Portugalsku. Takto vypadá prostředí fakulty architektury, sídlící v paláci ze 16. století.  

 

 

Lisabon.

Příjezd do metropole - do Lisabonu. Oproti severu je tu znatelně tepleji.


Historický střed města se skládá z několika čtvrtí na několika pahorcích. Katastrofálního zemětřesení roku 1755 zůstala ušetřena pouze čtvrť Alfama, dnes asi nejrázovitější část centra. Tam jsme bydleli.

 

 

Jeden ze slavných Elevadorů v Lisabonu, městě vystavěném (jak jinak než) na sedmi pahorcích.
Strmá ulice…
a)  …je nebezpečná! Kde je zábradlí mezi chodníkem a vozovkou? Okamžitě uzavřít!
b)  …nesplňuje základní normy! A není bezbariérová! Okamžitě uzavřít!
c)  …je jedinečná, je živá, je s výhledy; má zkrátka genius loci.

 

Příklad jednoho z mnoha fajn náměstíček v Lisabonu. Baráky, obchody, tramvaj se zastávkou, kavárna se zahrádkou, lidé a stromy.
V ČR by takový prostor musel obsahovat navíc:
a)  12 dopravních značek
b)  12 dopravních značek, 15 sloupů nesoucích tramvajovou trolej
c)  12 dopravních značek, 15 sloupů nesoucích tramvajovou trolej, 39 reklamních ploch 

(za povšimnutí stojí také od České republiky odlišné barevné řešení fasád domů - ani jeden z domů nemá fasádu v barvě zubní pasty fluora, ani v barvě vybledlých gumových medvídků!)

 

 

Nové využití haly bývalé tržnice. Asi tak 96 malých kuchyní s výdejními pulty a jedna centrální plocha se stolky. Jednotný design, různé vůně a chutě, mnoho lidí od oběda do pozdních hodin.
Vzniklo by něco podobnýho v Brně?
a)  Blbost, zbytečně dobrý jídlo a nepřiměřeně kultivovaný prostředí!
b)  Blbost, vždyť pica na čáře je špica!
c)  Proč ne v rekonstruované Malé Americe každý den a každý večer? 

 

 

Na jeden den v letovisku Cascais – nové muzeum malířky Pauly Rego (architekt Souto De Moura) a muzeum majáků (architekt Aires Mateus).

 
Na závěr pár doporučení na cestu do Portugalska:
- český mapový server Mapy.cz nás překvapil svou podrobností, podle něj se dá skvěle plánovat i v Portugalsku
- internet jsme pořídili za 15 euro (na 14 dní 15 GB dat); vychází to asi 10x levněji než od českých operátorů u nás ♥
- pokud se chcete rychle přesunout na delší vzdálenost, místo ucpaných silnic využívejte dálnice – jsou sice zpoplatněné, ale prázdné a rychlé
- fakt nevyhledáváme davy turistů - Lisabon byl proto mnohem snesitelnější během všedních dnů než o (euro)víkendech
- v Portugalsku si konečně připadáte, že francouzština je světový jazyk, docela se dá využít
 
A příště prý jedeme do Španělska. Za architekturou.